سرطان سینه چیست ؟

سرطان سینه بیماری است که در آن سلول های سینه بدون کنترل رشد می کنند. سرطان سینه انواع مختلفی دارد. نوع سرطان سینه بستگی به این دارد که کدام سلول در سینه به سرطان تبدیل شود.

سرطان سینه می تواند در قسمت های مختلف سینه شروع شود. سینه از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: لوبول ها، مجراها و بافت همبند. لوبول ها غده هایی هستند که شیر تولید می کنند. مجراها لوله هایی هستند که شیر را به نوک پستان می برند. بافت همبند (که از بافت فیبری و چربی تشکیل شده است) همه چیز را احاطه کرده و در کنار هم نگه می دارد. بیشتر سرطان‌های سینه از مجاری یا لوبول‌ها شروع می‌شوند.

سرطان سینه می تواند از طریق رگ های خونی و رگ های لنفاوی به خارج از سینه گسترش یابد. زمانی که سرطان سینه به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد، گفته می شود که متاستاز داده است.

انواع سرطان سینه

شایع ترین انواع سرطان سینه عبارتند از:

· کارسینوم مجرای مهاجم. سلول های سرطانی از مجاری شروع می شوند و سپس در خارج از مجاری به سایر قسمت های بافت پستان رشد می کنند. سلول های سرطانی مهاجم همچنین می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند یا متاستاز بدهند.

· کارسینوم لوبولار مهاجم سلول های سرطانی از لوبول ها شروع می شوند و سپس از لوبول ها به بافت های سینه نزدیک گسترش می یابند. این سلول های سرطانی مهاجم می توانند به سایر قسمت های بدن نیز گسترش یابند.

دکتر علی حجت | فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پستان

بیشتر بخوانید : کیست سینه چیست و انواع کیست سینه